(Nie)Idealny plan treningowy

 

Idealny plan treningowy musi zawierać kilka niezbędnych i absolutnie koniecznych elementów, ale jednocześnie nie może zawierać niektórych rozwiązań, które niestety występują w planach powszechnie dostępnych książkach o tematyce biegowej czy w internecie. Dzieję się tak, dlatego, że najczęściej byli zawodnicy niekoniecznie mający przygotowanie trenerskie przekładają wzorce ze swoich karier (często obiektywnie umiarkowanie udanych, jeśli chodzi o arenę międzynarodową) na treningi amatorów.

Tak jak nigdy syty nie zrozumie głodnego tak moim zdaniem zawodowy sportowiec na emeryturze nigdy nie będzie w stanie poczuć tego, co amator chodzący codziennie do pracy, odżywiający się „średnio” poprawnie, często niedosypiający, niekorzystający z odnowy biologicznej itd. itd.

Ośmielam się pisać takie sformułowania, ponieważ pochłonąłem około 50 książek w tematyce sportów wytrzymałościowych, ukończyłem studia trenerskie i sprawdzam moje pomysły w codziennych treningach różnych osób a każda z nich notuje postępy. Przepraszam za tę niezbyt skromną wizytówkę, ale jeśli masz mi zaufać musisz wiedzieć – dlaczego możesz to uczynić; dzięki temu Twój trening będzie skuteczny.

Przejdźmy jednak do wiedzy merytorycznej.

Jak zatem odróżnić plan treningowy, który jest idealny od takiego, który jest do d…

Odpowiedź jest dosyć prosta wystarczy sprawdzić czy plan treningowy, jaki znalazłeś/znalazłaś w sieci, książce lub nawet dostałeś/dostałaś od trenera zgodny jest z kilkoma elementami, które plan treningowy musi zawierać lub ich unikać i to obligatoryjnie, i właśnie o tym poniżej.

Po pierwsze. Plan treningowy, który operuje kilometrami a nie długością treningu podaną w minutach od razu jest narażony na to, że będzie mniej skuteczny, a w skrajnym przypadku może prowadzić do kontuzji, przetrenowania. Najlepiej widać to na przykładach.

Przykład:

osoba biegająca tzw. wolne wybieganie w tempie 6-7 minut na kilometr, jeśli ma w planie treningowym 15 km zrobi je w 90-105 już tutaj mamy 15 minut różnicy, a jeśli dany zawodnik ciągle jeszcze amator biega kilometr w 5 minut (mi tak się zdarzało) taka osoba 15 km przebiegnie w 75 minut. Mam kolegę biegacza amatora, choć przyznaje zaawansowanego, on biega takie treningi w tempie 4 minut na kilometr, czyli będzie na treningu 60 minut. Teraz zestawiając te same 15 km dla różnych osób otrzymamy zupełnie inne jednostki treningowe: 90-105 minut, 75 minut, 60 minut.

Co więcej „wolny” zawodnik będzie na treningu nawet 105 minut a super wytrenowany ”chart” 60 minut a powinno być odwrotnie!!!

Naprawdę wierzysz w to, że trenując więcej niż najlepsi będziecie robić postępy? Ciekawe, bo gdyby to była prawda każdy stałby się prędzej czy później mistrzem a mistrzowie reprezentowali poziom przeciętny… moim zdaniem bzdura.

Jest jeszcze jeden argument dziś pokonujesz kilometr w tempie 8:30 na kilometr (np. będzie tak w treningu nordic walkingowym) a za 2 miesiące będziesz to robił w tempie 7:30 znowu pojawi się różnica, ten sam dystans pokonasz o wiele szybciej. Teoretycznie super ale jeśli Twoje treningi będą coraz krótsze, nie znajdzie zastosowania zasada wzrostu obciążeń (o niej w kolejnym wpisie) i przez to przestaniesz się rozwijać.

Organizm nie ma licznika kilometrów w nogach, płucach, sercu, ale ma „licznik” czasu rejestrujący np. to ile trwał Twój sen. Śpisz za krótko – jesteś niewyspany. Chyba nie masz inaczej?

Zatem czas w jakim wykonujesz daną czynność ma znaczenie, podobnie istotne jest ile trwa Twój trening a nie ile przebyłeś kilometrów. To jest element przesądzający o skuteczności.

Dlatego plan treningowy operujący kilometrami jest do d… i to nawet, jeśli jego autorem jest autor znanej książki o bieganiu czy inny guru tematu.

Oczywiście można realizować plan treningowy oparty na kilometrach i robić postępy, ale, po co wykorzystywać 20 czy nawet 60% swojego potencjału skoro lepiej 90%. Nie kupujesz mleka za 3,50 zł, jeśli masz ten sam produkt za 2,39 zł to znaczy… wielu przepłaca, podobnie jak wielu źle trenuje 😉 ale to nie mój problem ja tylko pomagam zainteresowanym.

  1. Wyrzuć plan treningowy oparty na kilometrach a nie na minutach!!! Taki plan jest do d…

W następnym wpisie wskaże Wam kolejne elementy nie(idealnego) planu treningowego.

Inne osoby czytały również:

Planowanie sezonu.

2019-12-08 19:07:40
runnerski-pl

18

Zrób sobie plan treningowy cz. III.

2019-11-05 06:43:44
runnerski-pl

18

Zrób sobie plan treningowy cz. II.

2019-11-03 12:35:52
runnerski-pl

18

Zrób sobie plan treningowy cz. I.

2019-11-02 14:45:59
runnerski-pl

18

Plan treningowy czyli niezrealizowane marzenia.

2019-10-22 11:11:04
runnerski-pl

18

Plan treningowy od kuchni.

2018-06-25 14:44:37
runnerski-pl

18

Życie po maratonie, wnioski, plany.

2018-04-19 13:11:03
runnerski-pl

18

Sekret skutecznego planu treningowego

2018-02-26 20:39:32
runnerski-pl

18

Dodaj komentarz

1 × three =