Trucht.

Na początku był trucht a dopiero potem był sprint, bieg maratoński i wyniki na miarę naszych możliwości lub tylko marzeń, nie mam racji? Obserwuj jak przed rozpoczęciem właściwej rozgrzewki każdy lepszy ode mnie i od Ciebie biegacz najpierw truchta fakt robi to niezbyt długo ale truchta… zacznijmy więc od początku…

Trucht to jak najbardziej dobre i pierwsze narzędzie pracy u biegaczy początkujących, zaczynających swoje treningi, mających kilkanaście lub więcej kilogramów nadwagi. Oni powinni rozpoczynać swoje treningi lub nawet w większym ich czasie biegać właśnie truchtając ale nie tylko oni.

Trucht to bieg w przedziale 60-70 % tętna maksymalnego, nie jest to wyzwanie dla osób biegających systematycznie i nie jest to coś co pomoże im być zawodnikami radykalnie szybszymi czy bardziej wytrzymałymi ale dla pionierów może być przydatnym wstępem. Początkowo warto potruchtać na pierwszych treningach oraz przy ich rozpoczęciu aby ocenić jakie są nasze możliwości.

Wielce prawdopodobne, że trucht będzie za wolnym narzędziem wtedy pozostanie tylko wstępem rozgrzewkowym jeśli jednak okaże się nadmiernym forsowaniem naszego ciała będzie nam towarzyszył przez kilka treningów ale bardzo szybko zastąpi go bieg spokojny. Biegacze najczęściej rozpoczynają rozgrzewkę od truchtu więc nic co ludzkie (trucht) nie jest nam wszystkim amatorom czy zawodowcom obce.

Ponadto warto pamiętać, że nawet trucht może być przerywany marszem dzieje się tak gdy nasza wytrzymałościowa poprzeczka zawieszona jest bardzo nisko. Nie jest to powód do wstydu ale to potencjalna satysfakcja, bo zaczynając od poziomu gdzie trucht męczy postępy w bieganiu, poprawa Twojego zdrowia i kondycji będą najszybsze i odpowiednio największe.

Nie oznacza to jednak, że wyczynowiec czy amator nie może korzystać z truchtu po osiągnięciu wyższego poziomu wtajemniczenia co to to nie. Pomiędzy interwałami lub sprintami albo na pierwszych kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset metrach treningu trucht jest najbardziej wskazany i cenny. Choć wtedy kierowanie się tętnem może być mylące, gdyż pomiędzy dużym wysiłkiem nawet wolno truchtając Twój puls i tak przeważnie nie spada poniżej 70% ale bez wątpienia w sensie ruchowym to Twoje dreptanie to właśnie trucht.

Jeśli już truchtasz zrób coś dla mnie albo nawet nie dla mnie a dla siebie i truchtaj na kadencji ok. 180 kroków na minutę… no dobra chociaż 170 kroków. Nie jest to łatwe przynajmniej na początku ponieważ wymaga malutkich kroczków ale nie jest też ślamazarnym przenoszeniem ciężaru ciała z nogi na nogę. Na początku może okazać się trudnym do osiągnięcia wynik 150 czy 160 kroków na minutę. Natomiast praca nad tym elementem może doprowadzić do zwiększenia tej liczby do 170 a docelowo 180 kroków na minutę. Wiem, że większości z Was większa ilość kroków doprowadzi do większego tętna i dalej do biegu szybszego na tętnie powyżej 70 % tętna maksymalnego ale spokojnie – da się to zrobić skracając długość kroku i przebierając szybciej, sprężyściej nogami.

Trucht na kadencji 180 kroków na minutę jest dalej truchtem pozwalającym uspokoić się oddechowi i Twojemu tętnu lub lekko je pobudzić jeśli zaczynasz bieg ale jednocześnie jest sprężystym krokiem, który Cię nie tylko nie zamula ale wytwarza w Twoim organizmie pamięć motoryczną.

Niechcianym plusem stanie się fakt, że Ty kolego lub koleżanko wolno albo właściwiej mówiąc ślamazarnie biegać już nie będziecie potrafili tylko sprężyście i w konsekwencji szybko nawet jeśli… tylko truchtając. To bardzo ważne. Więcej o kadencji znajdziesz we wcześniejszych wpisach rzucam Ci wyzwanie! czy w sprawie kadencji i szybszego biegania.

Inne osoby czytały również:

Muszę jutro też iść na trening.

2018-01-31 14:49:38
runnerski-pl

8

Muszę nieco odblokować głowę

2018-01-20 19:20:35
runnerski-pl

8

Zrób sobie plan treningowy cz. II.

2018-01-04 12:43:44
runnerski-pl

8

Zrób sobie plan treningowy cz. I.

2017-12-29 12:35:52
runnerski-pl

8

Mam plan

2017-12-21 20:23:57
runnerski-pl

8

Puzzel motywacyjny czyli wyznaczanie celu

2017-11-23 15:13:16
runnerski-pl

8

Historia pewnego wyprzedzania

2017-11-14 17:34:36
runnerski-pl

8