A trener Marcin powiedział… cz. 3 – suplementy dla biegaczy

Jakie suplementy diety może stosować biegacz amator lub osoba uprawiająca dowolny sport na poziome zarówno amatorskim jak i zawodowym? Albo jeszcze inaczej, które „suple” działają i są skuteczne? Wiedza pożądana jak żadna inna przez nadmiernie ambitnych amatorów szukających drogi na skróty ale też zupełnie przydatna by zadbać o swoje zdrowie trenując świadomie.

Opcje mamy następujące: uwierzyć reklamom albo zaufać kolesiom z siłowni, z linii startu lub mądralom z for internatowych albo… . No jest jeszcze opcja najtrudniejsza możemy dotrzeć do obiektywnych badań.

Podczas moich studiów na AWF-ie Poznań pokazano nam miejsce gdzie bez trudu możemy znaleźć odpowiedź na powyższe pytania i jest to naprawdę źródło wiedzy godne najwyższego zaufania… AIS.

Uzupełnię powyższe tylko tym, że warto pamiętać, że suplementy stosowane nieracjonalnie nie tylko nie skutkują i tu konsekwencje są niegroźne i da się z nimi żyć, co najwyżej stracimy niepotrzebnie nieco pieniędzy ale… . Jest jeszcze ich ciemna strona… mogą zdecydowanie szkodzić a efekty wyrządzonych negatywnych skutków w naszym organizmie mogą wyjść po latach lub spowodować problemy zdrowotne, które będą skutkiem złego z nich korzystania. Nadmiar białka w diecie może np. po latach skutecznie rozwalić nerki. W nagrodę będą… mięśnie. Dla mnie byłaby to transakcja jednak nieco ryzykowna.

Do rzeczy… Australijski Instytut Sportu (AIS) prowadził od 2000 roku badania w temacie suplementacji. Podzielił żywność, napoje, suplementy na 4 kategorie, stosując system oznaczenia ABCD.

Kategoria A są to produkty przebadane, które bez wątpienia działają pozytywnie na sportowców a co za tym idzie również na nas amatorów jeśli tylko zajmujemy się sportem z jakąś minimalną nawet systematycznością. W tej grupie są trzy podgrupy:

– żywność sportowa (do stosowania w związku z wysiłkiem a nie jako żywność codzienna):

napoje izotoniczne, żele sportowe, cukiernicze wyroby sportowe (Sports confectionery), płynny posiłek (liquid meal), białka serwatki (whey protein), batony sportowe (sports bar), elektrolity (electrolyte replacement);

suplementy medyczne (stosowane przy niedoborach i przy udziale lekarza):

suplementy żelaza, suplementy wapnia, multiwitaminy i minerały, witamina D, priobiotyki;

– inne (służące do poprawy optymalnej wydajności ale ich skuteczność i stosowanie musi być zindywidualizowane):

kofeina, B-alanina, wodorowęglany – Bicarbonate (warto czytać etykiety wód mineralnych), sok z buraków, kreatyna.

Dodam zdanie w tym miejscu. Warto pamiętać, że kofeina zwiększa tętno i może mieć również działanie przeczyszczające, sok z buraków testowałem na sobie i jestem przekonany o jego skuteczności w pewnym zakresie.

I to wszystko jeśli chodzi o działające substancje „magiczne”!!!!!

Kategoria B to produkty, które mogą działać ale ciągle jest zbyt mało badań aby potwierdzić ich skuteczność:

– polifenole żywności (czyli składniki owoców chroniące je a dla nas często mające działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające):

kwercetyna, wiśnia i jej sok, egzotyczne owoce acai, goji itp., kurkumina,

– inne:

antyutleniacze C i E, Karnityna, HMB, Glutamina, oleje z ryb, glukozamina.

Kategoria D to środki dopingujące (często szkodliwe):

– używki – Efedryna, Strychnina, DMAA, DMBA, DHEA, inne ziołowe środki pobudzające,

– prohormony i hormonu dopalacze m.in. DHEA

– GH uwalniające i ‚peptydy’

Pełna lista http://list.wada-AMA.org/

Kategoria C to wszystkie substancje, których nie ma w kategoriach AB i D.

Pełne zestawienie Australian Intitute of Sport (AIS) znajdziecie tutaj: https://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements/classification

Z ciekawostek nie znalazłem tam np. słynnego BCAA. To komu wierzycie pozostawiam WAM i… na zdrowie.

Polecam też tekst o żywieniu w sporcie, jest tam postawiona ciekawa teza, że sportowiec i zwykły człowiek nie uprawiający sportu powinni jeść to samo poza jednym elementem, który powinien ich różnić.

Zapraszam do polubienia mojego profilu na FB oraz śledzenia mojego Instagrama runnerski.pl

Inne osoby czytały również:

Ku pokrzepieniu serc biegaczy.

2017-04-27 17:01:09
runnerski-pl

18

Dlaczego bieganie jest…

2016-12-05 17:49:19
runnerski-pl

18

Podobno kto biega dla przyjemności ten…

2016-06-06 09:19:48
runnerski-pl

18

Mistrzostwa Europy w nordic walkingu Barlinek.

2018-09-20 17:45:43
runnerski-pl

8

Mistrzostwa Polski w nordic walkingu Barlinek.

2018-09-18 14:58:26
runnerski-pl

8

Z motyką na… Barlinek.

2018-09-13 14:44:26
runnerski-pl

8