A trener Marcin powiedział… cz. 1 – strefy tętna w zegarku

Właściwie od kilku lat dostaje od czytelników strony runnerski.pl, moich znajomych i przyjaciół mnóstwo pytań dotyczących treningów, sprzętu, zawodów itp. spraw. Zawsze odpowiadam najlepiej jak potrafię podpierając się doświadczeniem czy wiedzą np. z moich studiów trenerskich, startów czy przeczytanej literatury ale… w sumie dlaczego miałbym nie robić tego także publicznie.

Dzisiejsze pytanie, jakie znalazłem na swoim komunikatorze brzmiało:

Hej Marcin 😉 kupiłem zegarek (…) i słuchaj on oblicza strefy tętna wierzyć im?

Moja odpowiedź brzmiała:

NIE!!! Zegarki obliczają strefy tętna na podstawie wzoru 220 minus wiek po to żeby określić tętno maksymalne i na jego podstawie wyznaczyć strefy treningowe. Ten wzór jest bardzo niewiarygodny i nie jest uznawany za godny uwagi. Podobnie jak inne jego modyfikacje na jakie możesz trafić w sieci lub innych miejscach.

Przykładowo: moje tętno maksymalne HRmax to 171 uderzeń serca na minutę według wzoru byłoby to 180, u kolegi który pytał 196 a z wieku wychodzi 193.

Ktoś powie mała różnica. Tak?  Znam osobę, która ma HRmax powyżej 200 a z wieku byłoby to 177!!!!! Poza tym po co robić coś od początku byle jak skoro można skutecznie i dokładnie.

Reasumując trzeba wprowadzić ręcznie swoje tętno maksymalne do zegarka i wtedy bez problemu będziemy dysponować precyzyjnymi strefami treningu. Skąd wziąć tętno maksymalne, jak je wyznaczyć o tym może następnym razem.

Jeśli masz proste pytania zachęcam do ich zadawania najlepiej w komentarzach pod niniejszym tekstem.

Zapraszam do polubienia mojego profilu na FB oraz śledzenia mojego Instagrama.

Inne osoby czytały również:

W sprawie tętna i pulsometru.

2015-05-21 14:46:09
runnerski-pl

18

Szybka piątka

2018-06-22 11:44:14
runnerski-pl

8

III Puchar Polski w nordic walkingu Kolbuszowa.

2018-06-11 14:52:49
runnerski-pl

8

Kiedy pobiec pierwszy maraton?

2018-06-04 15:01:59
runnerski-pl

8

Debiut w Pucharze Polski.

2018-05-07 13:19:43
runnerski-pl

8