Podział sezonu jako element sukcesu.

Epizod IV Podział sezonu jako element sukcesu (cd. wpisu planowanie sezonu)

Periodyzując swój sezon na poziomie ogólnym, dzieląc go na fazy, okresy na początku warto zrobić podział bardzo ogólny a dopiero dalej stworzyć konkretny plan treningowy, który będzie podzielony na okresy pracy nad wytrzymałością, siłą, szybkością czy szlifem przed zawodami.

Najpierw ujęcie ogólne. Ograniczeniem będzie tu długość roku, który składa się z 52 tygodni oraz niezbędne elementy całorocznego planu oraz ich odpowiednia długość. We wspomnianym roku aby rozwijać się bezpiecznie i skutecznie musisz znaleźć czas na: roztrenowanie, część 1 sezonu, ponowną przerwę związaną z przygotowaniem do 2 części sezonu oraz samą cześć 2.

Roztrenowanie przed sezonem powinno trwać od 3-8 tygodni.
Cześć 1 sezonu (zima, wiosna) to okres od 16 do 24 tygodni.
Następnie przerwa letnia 3-6 tygodni.
A dalej cześć 2 (lato, jesień) 16-20 tygodni.

Przykładowo:
Roztrenowanie po ostatnim sezonie 6 tygodni
Sezon wiosenny 22 tygodnie
Przerwa letnia (bez obaw aktywna) 4 tygodnie
Sezon jesienny 20 tygodni.

Przy takim założeniu już na starcie masz szansę na osiągnięcie wyznaczonego celu! A czy poszczególne fazy mogą trwać krócej lub czy możesz zrezygnować np. z roztrenowania?

Roztrenowanie, sezon wiosenny i sezon zimowy.

Twoja forma rośnie określony czas. Inaczej mówiąc organizm reaguje na trening (bodźce, akcenty) przez dany okres. Gdybyś mógł się rozwijać cały czas poprawiałbyś życiówki co 2 miesiące a w końcu byłbyś… szybki i wytrzymały jak Kenijczycy lub Etiopczycy. Chyba… na szczęście… to niemożliwe. Forma rośnie przez 16-24 tygodnie i w najlepszym razie możesz ją potem podtrzymywać jakiś czas. Trenując dalej intensywnie nie zrobisz już istotnych postępów a narazisz się na kontuzje i przetrenowanie.

Musisz zatem odpocząć. Wielu „mądrali” twierdzi, że amatorzy nie muszą. Ciekawe jednak, że wszyscy sportowcy mają roztrenowanie: piłkarze, lekkoatleci, skoczkowie narciarscy. I ciekawe czemu wszyscy oni mają dwa szczyty formy lub rozgrywki np. jesienne i wiosenne lub zimowe i letnie? Czemu? Bo inaczej się nie da lub ryzyko byłoby ogromne, niewspółmierne do minimalnych zysków. To znaczy chcesz trenować jak maratończycy robiąc podobne jednostki treningowe ale roztrenowanie nie jest dla Ciebie, bo nie jesteś zawodowym sportowcem?

A może Ty potrafisz rozwijać się cały rok?

Rozumiem zatem, że wierzysz, iż Twoja forma będzie rosła co miesiąc i w końcu będziesz Kenijczykiem lub Etiopczykiem. Szanuję taki optymizm jednak mój komentarz to 😂😂😂😂😂

Mimo wszystko nie przynosi najlepszych efektów rezygnowanie w naszym klimacie z którejkolwiek pory roku i podobnie nie polecam rezygnowania np. z roztrenowania.

Cdn.

Inne osoby czytały również:

Roztrenowanie

2018-11-15 14:13:53
runnerski-pl

8

Planowanie sezonu.

2018-11-03 19:07:40
runnerski-pl

8

Zasada periodyzacji sezonu treningowego.

2018-10-23 19:53:09
runnerski-pl

8

Jak trenować z najlepszym efektem?

2018-10-21 19:52:07
runnerski-pl

8

IV Sztafetowy Maraton Miast i Gmin w Radzionkowie

2018-10-16 13:33:03
runnerski-pl

8

Kiedy pobiec pierwszy maraton?

2018-10-07 15:01:59
runnerski-pl

8