Podstawowe narzędzia treningowe

Postanowiłem w jednym miejscu zebrać opisanie przez mnie podstawowe narzędzia treningowe. Myślę, że mogą one okazać się pomocne nie tylko w codziennym realizowaniu Waszych planów treningowych ale również będziecie mogli je wykorzystać jeśli chcielibyście spróbować ułożyć własny plan treningowy. Niemożliwe? To może o tym więcej jutro a dzisiaj proponuję abyście obejrzeli z jakich treningów w ogóle możecie korzystać.

Zakładając, że istnieje kilkanaście podstawowych rodzajów treningów (narzędzi) jest rzeczą niepodważalną, że stosując tylko 2 lub 4 redukujesz swoje szanse na rozwój. Co nie oznacza, że musisz korzystać ze wszystkich dostępnych i ich ogromnej liczby kombinacji i mutacji. Niemniej powinieneś wiedzieć z czego rezygnujesz, co robisz dobrze a co tylko teoretycznie powinno wyglądać tak jak u Ciebie.

Powinieneś zgodzić się z tezą, że nawet najlepszy rzemieślnik czy artysta nie osiągnie zamierzonego efektu swojego dzieła jeżeli będzie miał kiepskie narzędzia lub co gorsze jeśli będzie mu brakowało niektórych narzędzi. Oczywiście do pewnego momentu można jechać na talencie i prowizorce ale wtedy nie przekonasz się jaki naprawdę tkwił w Tobie potencjał.

Talent talentem ale śrubokręt, młotek i pędzel muszą być. Poza tym po co ograniczać się już na starcie. Analogicznie jest w bieganiu choć tu pod pojęciem narzędzi chciałbym poruszyć temat rodzajów treningów z jakich możesz korzystać dla podniesienia własnych umiejętności. Temat „pomocy naukowych” czyli sprzętu rozwinę w innym miejscu.

W tym miejscu mam złą wiadomość – w sezonie powinieneś biegać w zakresie tętna 60-97% swojego tętna maksymalnego. Brzmi mało zachęcająco i nawet groźnie, bo bieganie na 97% bicia swojego serca to już bardzo niekomfortowy stan ducha i ciała, by nie rzecz stan przed zawałowy.

Na szczęście jest dużo lepsza wiadomość powinieneś biegać w każdej strefie swojego tętna ale w różnych proporcjach. Na 97% jedynie przez sekundy ponieważ wiąże się to z poważnym dyskomfortem. Ponadto taki trening możesz odbyć dopiero w środkowej lub dalszej części sezony kiedy będziesz do tego przygotowany i sam poczujesz ochotę na podkręcenie śruby. A tempo akceptowalne powiedzmy 60, 70-80 % Twojego tętna maksymalnego to ogromna większość Twojej pracy a więc będzie łatwo i przyjemnie, nieraz wymagająco i tylko sporadycznie bardzo ciężko.

Na początek:

rozgrzewka,

rozciąganie.

Dalej w zależności od trudności i obciążenia dla organizmu kolejne narzędzia treningowe ułożone od najłatwiejszych do najbardziej obciążających nasze organizmy. Oczywiście 2 godzinny BS może być bardziej obciążający niż 30 minutowe tempo maratońskie ale tego chyba wyjaśniać bliżej nie muszę. A

Abstrahując od nazewnictwa poszczególnych narzędzi treningowych, bo panuje tu wolnoamerykanka ze względu na to, że każdy autor czy trener ma swoją wizję właściwej terminologii proponuję w pierwszej kolejności wziąć na warsztat następujące rodzaje treningów:

trucht,

marszobieg,

BS – bieg spokojny, OWB1, BC1

długie wybieganie,

fartlek, kros, zabawa biegowa (mała i duża), improwizacja biegowa,

TM – tempo maratońskie, WB2,

podbiegi, SB – siła biegowa,

BNP – bieg z narastającą prędkością,

BNT lepsza wersja BNP,

biegi progowe, tempówki, WB3,

interwały progowe, interwały tempowe, WB3.

 

Powyższe zestawienie muszę jeszcze uzupełnić o najtrudniejsze interwały klasyczne oraz biegi regeneracyjne, które z kolei będą zaliczane do najłatwiejszych treningów plasując się pomiędzy truchtem a BS-em.

Inne osoby czytały również:

Zasada periodyzacji sezonu treningowego.

2018-10-23 19:53:09
runnerski-pl

18

Sekret skutecznego planu treningowego

2018-02-26 20:39:32
runnerski-pl

18

SEZON 2019 moje treningi – raport 2

2018-12-12 18:55:25
runnerski-pl

8

Sezon zimowy-wiosenny.

2018-12-06 19:47:56
runnerski-pl

8

Sezon 2019 moje treningi – raport 1

2018-11-21 12:53:32
runnerski-pl

8

Roztrenowanie

2018-11-15 14:13:53
runnerski-pl

8

Podział sezonu jako element sukcesu.

2018-11-07 13:06:47
runnerski-pl

8

Planowanie sezonu.

2018-11-03 19:07:40
runnerski-pl

8