Mam plan

Nie ma udanego sezonu bez roztrenowania, dalej wyznaczenia realnych celów a w konsekwencji bez zastosowania planu treningowego na miarę naszych oczekiwań. U siebie postanowiłem zrobić dokładnie tak samo. Choć dopiero teraz zaczynam myśleć o tym dokąd zmierzam ze swoimi treningami. Na szczęście mam plan i zaczyna on przynosić oczekiwane rezultaty.

Ten sezon zacząłem od intensywnych treningów nordic walkingu i tylko sporadycznych biegów. Niemniej rezultat uzyskany w Żaganiu w biegu na 10 km poniżej 44 minut. Osiągnięty praktycznie bez treningu biegowego sprawił, że planuję pobiec przynajmniej dwie „dyszki” wiosną. Natomiast cel jest zupełnie inny. Długo nad tym myślałem, wspominałem delikatnie znajomym i przyjaciołom. W końcu się zdecydowałem.

Wiosną mam zamiar wystartować w mistrzostwach polski w nordic walkingu na dystansie maratonu. Po pierwsze słowo wystartować nie oddaje w pełni moich planów ponieważ chcę tam odegrać jakąś rolę. Założeniem minimum jest podium w kategorii wiekowej. Wielu się dziwi, że coś takiego w ogóle istnieje. Otóż istnieje i nie ma nic wspólnego z „emerytami” chodzącymi z kijkami. Są też Puchary Polski, Mistrzostwa Europy czy Mistrzostwa Świata i to na różnych dystansach 42, 21 czy 10 km.

Cel wydaje się ambitny biorąc pod uwagę, że na razie na treningu pokonywałem największy dystans w postaci 13,5 km. Na szczęście na tym etapie przygotowań gdybym miał na celowniku przebiegniecie maratonu nie trenowałbym intensywniej. To znaczy jak zawsze podkreślam kluczowe jest tu nie operowanie kilometrami a czasem treningu. Nordicowy trening 13 km to ponad 90 minut wysiłku.

Jednak i tak różnica pomiędzy liczbami 13,5 km a 42 km wzbudza mój respekt i lekki strach Szczególnie, że ukończenie takiego maratonu w czubie stawki to blisko 5 godzin naprawdę szybkiego marszu wykraczającego poza strefę komfortu. Zatem będzie strasznie ale jednocześnie ambitnie.

Mistrzostwa Polski są rozgrywane na początku kwietnia jestem w 13 tygodniu treningów i właśnie za trzy miesiące zamierzam być gotowy do podniesienia tej rękawicy, o której wiem niewiele. Moje doświadczenie to zaledwie jeden start w zawodach w nordic walkingu na dystansie 8 km to prawie nic. Natomiast doświadczenie 5 przebiegniętych maratonów i blisko 30 półmaratonów to już jakieś wyobrażenie zagrożeń jakie mogą mnie spotkać. Na razie mam przyspieszony kurs nie tylko samego treningu ale testowania odpowiednich butów, sposobów na picie i jedzenie. Wszystko wydaje się proste ale… są niuanse w rękach mamy kijki, które muszą pracować, bo za to grożą kary minutowe od sędziów a nawet dyskwalifikacje. Na odcinkach asfaltu można zmieniać końcówki do kijków tylko czy warto na to tracić czas itd., itd.

Jeśli ktoś chciałby się z tego śmiać to zapraszam na mój trening. 😉 Na razie spokojne wybiegania lub raczej „wychodzenia” robię w tempie ok 7:10 h/km szybsze ale krótsze np. 10 km w czasie 6:47 h/km. Czołówka jest na takim poziomie, że zwycięzca poruszał się w średnim tempie 6:30 ale już zwycięzca mojej kategorii wiekowej w tempie 7:01.

Natomiast porównywania na niewiele się zdają, gdyż zawody te są w terenie a dobre górki, czy grząski teren potrafią sporo namieszać. Moje czasy są bez stresu i raczej w niezłych warunkach i na dobrych trasach.

No i oni robią w tym tempie 42 km a ja np. 10 km. Dlatego wiem, że muszę pracować nad wytrzymałością oraz nieco nad szybkością. Nie mam zielonego pojęcia czy to jest możliwe ale zamierzam to sprawdzić. A jeśli ktoś życzy mi dobrze niech trzyma kciuki.

Ps. Będę potrzebował kogoś na trasie do pomocy… może ktoś się znajdzie.

Inne osoby czytały również:

Sekret skutecznego planu treningowego

2016-11-03 20:39:32
runnerski-pl

18

Czy istnieje skuteczny plan treningowy?

2016-10-28 16:38:46
runnerski-pl

18

Plany jesienne (kolejne eksperymenty).

2016-07-15 14:00:16
runnerski-pl

18

IV. Stosuj plan treningowy.

2016-04-11 08:13:44
runnerski-pl

18

Mój plan treningowy na sezon 2016 r.

2015-11-26 13:01:39
runnerski-pl

18

Zrób sobie plan treningowy cz. II.

2015-11-20 12:43:44
runnerski-pl

18

Zrób sobie plan treningowy cz. I.

2015-11-17 12:35:52
runnerski-pl

18

Mój plan treningowy sezon 2015 r. cz. II.

2015-07-22 13:21:27
runnerski-pl

18